13 вересня 2024, 15:49
«Від якості функціонування державної мови залежать результати навчання здобувачів освіти. Якщо в учнів добре сформовані мовні і читацькі навички, це сприяє успішності дітей у навчанні та і в житті вцілому», — зазначив Іван ЮРІЙЧУК, заступник Голови Державної служби якості освіти України, звертаючись до учасників заходу.
Тарас КРЕМІНЬ, Уповноважений із захисту із захисту державної мови, звернув увагу на проблему двомовності, яка має місце в різних сферах життя, та зазначив: «Необхідно, щоб молодь мала доступ до кращого українського продукту, а також є доцільним розширення мережі мовних курсів». Пан Тарас наголосив на необхідності розробки та затвердження Програми розвитку та функціонування української мови як державної у усіх сфера суспільного життя у Полтавській області.
«Ми творимо наше майбутнє сьогодні, тому мовне питання є дуже актуальним. Учасники освітнього процесу мають дотримуватися чинного законодавства про мову, а педагогам важливо мотивувати учнів спілкуватися рідною українською як у школі, так і за її межами: в родині, з друзями», — наголосив Юрій КРАЩЕНКО, начальник управління Державної служби якості освіти у Полтавській області.
У заході взяли участь Максим СТРІХА, перший віце-президент Академії наук вищої школи, Олег ДІДЕНКО, голова постійної комісії з питань освіти, науки та культури Полтавської обласної ради, які зауважили, що «Україна має бути таки українською», і зараз, як ніколи, потрібно цінувати нашу ідентичність та культуру, яка щодня виборюється Збройними силами України на фронті.
Про результати моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі шкіл Полтавської області розповіла Наталія КОРЯГІНА, начальниця відділу моніторингу, сертифікації та контролю управління Служби, який відбувався у формі онлайн-опитування та охопив 988 батьків, 541 учнів та 183 учителів. Згідно з результатами:
82% вчителів вважають українську мову рідною;
59% учнів однаково сприймають контент в Інтернеті як українською, так і російською мовою;
24% учнів спілкуються з однокласниками під час перерви українською мовою; 28% переважно українською, 25% українською та російською в однаковій мірі; 21% переважно російською;
75% батьків мають бажання та/або потребу, після агресії російської федерації, покращити свій рівень володіння української мови та/або вивчити;
78% батьків вважають за доцільне створення безкоштовних курсів/тренінгів/освітніх платформ для покращення володіння державною мовою.
Наталія КОРЯГІНА вказала на важливість мовного оточення для учнів, адже середовище є одним із чинників, яке стримує школярів спілкуватися державною мовою. Разом з тим, дослідження показало, що понад 70% учнів Полтавщини та їх батьків вільно володіють державною мовою.
Про зовнішні та внутрішні чинники, які спонукають учнів та їх батьків, вчителів спілкуватися українською мовою в усіх сферах життя поділилися педагоги-практики, спікери заходу Віра МЕЛЕШКО, завідувачка кафедри української літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, Юлія МАЛЮК, заступниця директора Кременчуцької гуманітарно-технологічної академії імені А. С. Макаренка, Олена ДЕРІЙ, учителька української мови та літератури Спеціалізованої загальноосвітньої школи №5 імені Л. І. Бугаєвської Горішньоплавнівської міської ради.
У заході взяли участь понад 240 учасників: представники органі місцевого самоврядування, директори закладів освіти, викладачі, науковці, вчителі, методисти, студенти — майбутні вчителі-словесники.
Учасники зібрання обговорили рекомендації щодо мови освітного середовища. Учителям під час освітнього процесу важливо спрямовувати роботу на підвищення мотивації учнів та учениць спілкуватися українською мовою, формувати вміння й навички комунікативного користування засобами мови у різних життєвих ситуаціях.
У межах освітнього процесу, зокрема на уроках української мови та літератури, історії, захисту України, а також під час позакласних заходів, надавати інформацію про значення державної мови для української державності та національної безпеки, про лінгвоцид на тимчасово окупованих територіях та цілеспрямоване просування російської мови державою-агресором з метою послаблення єдності українського народу.
Органи управління освітою та керівники закладів освіти мають посилити контроль за дотриманням педагогічними працівниками вимог законодавства щодо застосування державної мови в освітньому середовищі, а також інформувати педагогічні колективи про чинні нормативні документи з питань мови освітнього процесу.
Інформацію підготовлено управлінням Державної служби якості освіти у Полтавській області
Підпишіться, щоб отримувати листи.